TSG õpilased õpivad ka kooliseintest väljaspool
11.c klass veetis oktoobrikuus kaks sisutihedat õppepäeva meie armsast koolimajast umbes saja kilomeetri kaugusel Kurgja külas, kus asub Tallinna Tehnikaülikooli Geoloogia Instituudi Särghaua õppekeskus.
Meie valisime rohkete õppeprogrammide seast välja kivimite ja mineraalide ning maavarade kaevandamisega kurssiviimise. Pärast ülihuvitavat teooriatundi tekitasid erilist elevust mikroskoobid, mille abil me kivimite sisemise iluga tutvuda saime. Isegi kuld toodi välja ning läbi mikroskoobi tundus see hoopis teistsugune kui sõrmusena. Õpilased said spetsialistiga arutleda kaevanduste olukorra üle ning rohepöörde vajalikkusestki. Soovijail oli võimalus ka ehtsas kivilihvimistöökojas endale mälestuseks üks kivi lihvida ning kivitolmust ning kõvahäälsetest masinatest hoolimata ostsustasid paljud selle kogemuse võrra rikkamaks saada. Kes teab, ehk just sel päeval tekkis kellelgi soov ülikooli geoloogiat õppima minna. Igal juhul soovitame Särghaua õppekeskust kõigil õpihimulistel külastada!
Kurgja küla, mis asub Särghauast paari kilomeetri kaugusel, on kuulsaks teinud aga ikkagi Carl Robert Jakobson (1841-1882) – mees, kes kaunistas Eesti raha viiesajakroonist. Ka tänastel noortel on palju sellelt mehelt õppida: eelkõige muidugi seda, et unistada tuleb suurelt ning alati tuleb mõelda ka teistele, mitte ainult oma naba imetleda.
Lisaks ajalehe Sakala väljaandmisele, õpikute kirjutamisele ja pedagoogitööle, otsustas ta ehitada näidismajapidamise, et äsja teoorjusest vabanenud kaasmaalastele tõestada, et meie pole halvemad – miks meie ei võiks elada uhkete nikerdustega rõduga kahekordses majas… Kuid majja kavandas ta ka õppeklassid, kus kavatses põllumajandustarkusi ümberkaudsetele meestele õpetada.
Kahjuks suri ta liiga noorelt, kuid talu toimib endiselt tema põhimõtete järgi ja meiegi saime laudas vasikaid paitada ning talu territooriumil kasvanud viljast karaskit süüa ning ise kaerahelbepätsikesi küpsetada. Jakobsoni perekonna matmispaigas kõlas üle vaikse metsatuka ühiselt ja kogu südamest öeldud: “Aitäh, Jakobson!”, sest tunneme ikka tänulikkust oma esivanemate ees, tänu neile on meil just nii tore elu vabas ja hariduslembeses Eestis.
Muide Jakobsoni üks pedagoogiline tõdemus oli, et kool üksi ei suuda lapsi targaks teha – ka vanemad peavad seda toetama, see mõte sobib hästi meie kooli motoga, et koostöö on elu saladus!
Õpetaja Anu Kušvid